Tuesday, July 13, 2010

aku vs lipan



Lipan ni tergolong dalam golongan apa ek? aku rasa mungkin masuk dalam golongan serangga la kot sebab dia pun makan serangga jugak tak leh masuk geng reptile or mamal sebab takde ciri tu pun ni kisah semalam la lebey kurang kul 1 pagi kot tetiba bini aku kecoh kate ada serangga gigit kaki, dia assume cam lipan aku yg tgh mamai take easy je sebab aku ingat semut je..lama gak la bini aku dok menung ntah cari menda alah yg geget dia la kot, aku kuar g toilet jap then bini aku dok manggil2 katenya lipan dia da masuk bwh tikar getah waduh lipan ni buat kerja plak malam2 semangat ngah landing je masa tu..aku pun cari la kayu nak ketuk "berani dia geget bini aku ek" aku pun ketuk la bwh tikar getah tu sebab kalo aku selak kompom dia pecut punyer lagi susah nak cari kang agak2 dah puas aku selak la hmm..dah kena pun..
buang lipan sambung tido seb baik tak geget puteri ku..

Bgn pagi nak p keje lak bini dah siapkan bekal masukkan lam beg vrooommm..sampai sekolah aku selak beg nak cari buku diari aku hmm jumpa kat atas meja, kul 1 bwk kuar bekal masakan bini yum..yum..makan kenyang, kul 4 nak blk dah sebab nak amik road tax moto tu sebab kuar awal bukan monteng..masukkan bekal balik lam beg letak atas raga moto dah siap sume nak kemaskan kedudukan beg tetiba alamak serangga berkaki banyak muncul dari side poket beg trus aku lempar beg ketuk si lipan ngan helmet tu je yg ada kena pun..tapi aku syukur sebab dia kuar aku baru nak naik moto kalo kuar masa kat atas moto nauzubillah tak mau imagine...

Sebenarnya lipan ni memang banyak kat kwsn kelapa sawit lagi2 kalo hujan memang dia akan kuar cari tempat kering sebab tu kalo kat umah aku musim hujan kena alert sebab memang selalu terserempak ngan si lipan ni, pengalaman aku sekali terjaga dari tido sebab sakit kat tgn apa yg geget ni aku ni tgk kesan gigitan ada kesan cam lebam 2 titik hmm memang sah lipan trus tempek ngan belacan ini la petua kalo kena geget ngan lipan menurut petua org dulu2 belacan ni akan sedut balik bisa2 lipan tu tapi dalam masa sedut tu layan la dulu denyutan dia, tapi kalo kena kat budak2 kecik dsyorkan bwk ke klinik la..lagi satu kalo si lipan ni dah tau dia terancam pasti dia akan pecut cari tempat sembunyi kalo kat luar ok la biar la dia hidup tapi kalo dalam umah berisiko kepada anda dan anak2 kadang2 kalo dia dah nyorok tu memang susah nak cari tapi nak kasi dia kuar sembur je ngan ridsect mabuk la dia..

Agak nya kalo bear gryll(man vs wild) sesat dalam kebun sawit jumpe lipan mesti dia makan uwekk...ular dalam hutan pun selamba katak dia geget..sapa yg rajin layan discovery channel tau la rancangan nih..nak kenal ngan bear gryll tgk sini..

http://dsc.discovery.com/tv/man-vs-wild/

2 comments:

ezancruise said...

lawan jgn tak lawan...mat saleh tu mmg mcm tu semua dia telan, klu nak tahu dia tu bekas komondo Bristish..mmg biasa makan mcm tu.

amar said...

yezzaa...dia bekas komando ke komondo..hakhakhak...

 

Blogger news

Blogroll

About